Met Rotor Qrings meer vermogen

Meer vermogen uit uw inspanning!

Op het punt dat u het meeste kracht kunt zetten heeft u de grootste tandwieldoorsnede en op het dode-punt (onderin) heeft u de kleinste doorsnede! Klinkt heel logisch en dat is het eigenlijk ook! Hoe rond je ook hebt geleerd te trappen, je trapt ALTIJD ronder met een Q-Ring! Gewoon omdat je spieren het op deze manier beter aankunnen! Omdat je bij de Q-Rings een heel andere manier van trappen krijgt, lijkt het in het begin dat je een deel van je conditie/spieropbouw kwijt bent. Uiteraard is dat niet zo, wel is het zo dat er andere spieren getraind moeten worden. Duidelijk staat ook in het trainingsschema dat je de "Q-Rings niet moet proberen rond te trappen". Hiermee wordt bedoeld dat de Q-Rings geen ronde tandwielen zijn en het ook niet worden! Je moet de manier van trappen veranderen. Ik durf haast te stellen dat je terug moet gaan naar af (tijd van de toeclips) en je vooral richten op de slag naar beneden! Want DAAR ligt je grootste kracht!! Vanuit die "ouderwetse" positie ga je weer bouwen aan het "rond trappen"!

Stijf en licht, dat is het grote voordeel van de Rotor cranks.

Montage rotor 3d crank

Mensen uit de bouw weten het; de draagkracht van een balk zit hem voornamelijk in de hoogte van die balk! Logischerwijze zit de stijfheid van een crank hem dus in de breedte van die crank. Waarom dan een smalle crank kiezen? Alleen omdat dat weer lichter is.... Rotor heeft de ideale combinatie gevonden met de 3D cranks. Breed voor de stijfheid en door het unieke Trinity Drilling System lichter dan vele andere cranks! Dus 2x voordeel!

De stijfheid van de cranks wordt gemeten van de rechterpedaal (kettingzijde... let op..) tot op de ketting. Hier willen de meeste merken "punten pakken". Welke waarde verwaarloosd wordt, dat is de waarde van de linker pedaal naar de ketting. Dus eigenlijk de stijfheid linkercrank (zelfde als rechts) PLUS de as! Juist hier heeft Rotor aandacht voor. De Rotor cranks (plus as) hebben ook een grote stijfheid van de linkercrank gemeten tot de ketting. Uiteraard wel minder dan rechts, maar een betere stijfheid dan de meeste andere!

Rotor bracketlagers

Rotor SABB

Overal besteed Rotor net iets meer aandacht aan, zo ook met hun bracketlagering. Met name dan het SABB systeem: Self Aligning Bottom Bracket. De (gesloten) lagers zitten in een zwevende behuizing. De lagers staan daardoor altijd in de juiste stand. Elke kleine oneffenheid in frame, vervorming door de kracht die de berijder op de as uitoefend wordt hierdoor opgevangen en de krachten komen op de juiste manier op het lager terecht (axiaal) en 2x per jaar lagers vervangen is voorbij!